Besparelser i Arbejdstilsynet og nedlæggelse af arbejdsmiljøråd
I finansloven for 2024 står Arbejdstilsynet over for betydelige besparelser, som vil få konsekvenser for arbejdsmiljøindsatsen i Danmark. Regeringen har besluttet at reducere Arbejdstilsynets budget, hvilket blandt andet indebærer en nedskæring på cirka 7 millioner kroner årligt. Disse besparelser vil ramme tilsynets kapacitet til at udføre kontrolbesøg og fokusere på brancher med særlige arbejdsmiljøudfordringer, såsom bygge- og anlægsbranchen, hvor risikoen for arbejdsulykker er høj.
En af de mest markante konsekvenser af besparelserne er nedlæggelsen af de regionale arbejdsmiljøråd. Disse råd har spillet en central rolle i det samarbejdende danske arbejdsmarked, hvor arbejdsgivere og lønmodtagere sammen har håndteret arbejdsmiljøudfordringer lokalt. Med nedlæggelsen frygtes det, at en vigtig platform for dialog og samarbejde omkring arbejdsmiljøet vil forsvinde, hvilket kan forringe mulighederne for at finde fælles løsninger på lokale udfordringer.
Besparelserne bliver mødt med kritik fra flere fagforbund og brancheorganisationer, der mener, at de kan have alvorlige konsekvenser for arbejdsmiljøet, især i de mest udsatte brancher. Der argumenteres for, at der snarere er behov for flere ressourcer til tilsyn og kontrol, ikke færre, da Arbejdstilsynet allerede er presset på kapaciteten.
Besparelserne sker på trods af tidligere aftaler om at styrke Arbejdstilsynet med mere langsigtede bevillinger og en målrettet indsats mod blandt andet social dumping. Det efterlader et paradoksalt billede af en arbejdsmiljøindsats, der samtidig med at den skal intensiveres, må klare sig med færre ressourcer.
Læs mere om besparelser i arbejdstilsynet
BAT-formand: Besparelse på arbejdsmiljø er hul i hovedet
1,3 mia. kr. til arbejdsmiljø sikrer bedre indsats
Tidligere blogindlæg
Rådgivning om forebyggelse af Ny Corona på arbejdspladsen
Rådgivning om forebyggelse af Ny Corona på arbejdspladsenVi rådgiver om sikker tilbagevenden til arbejdet efter Corona udbruddet Vi rådgiver virksomheder i forbindelse med planlægning af tilbagevenden til arbejdspladsen, efter Corona epidemien. Ud fra en gennemgang af...
Corona: Hvordan skal din arbejdsplads forholde sig?
Corona: Hvordan skal din arbejdsplads forholde sig?Covid-19 (coronavirus) påvirker i øjeblikket alle arbejdspladser, og myndighedernes skærpede foranstaltninger de næste 14 dage skulle gerne inddæmme epidemien - med fælles hjælp. Arbejdsmiljøgruppen følger løbende...
Sommervarmen påvirker arbejdsmiljøet
Hvor varmt må det være på arbejdspladsen?I går kunne man i DR Nyheder hører om personale og patienter på Århus Universitetshospital, som sveder i sommervarmen, da der ikke er aircondition i bygningerne. Sommervarmen er nok noget noget, som de fleste danskere i...