7 gode råd til den nye arbejdsmiljørepræsentant

1. Tal med den forhenværende AMR eller arbejdsleder.

2. Få et overblik over arbejdsmiljøindsatser der hidtil været, og hvilke fremtidige initiativer, der står beskrevet i AMO´s handlingsplan.

3. AMOs struktur og opbygning – er der en særlig grund til, at den er udformet på denne måde eller skal I genoverveje denne opbygning?

4. Overvej hvad du vil bidrage med i AMO arbejdet.

5. Sørg for at etablere et godt samarbejde i AMO. I kan fx udarbejde et årshjul hvor i planlægger årets AMO-møder og andre arbejdsmiljøindsatser.

6. Indgå i netværk med andre arbejdsmiljørepræsentanter og/eller arbejdsledere

7. Hold dig opdateret om arbejdsmiljølovgivningen og vigtige emner inden for det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.

Kilde: Arbejdstilsynet

Arbejdsmiljø-repræsentant (AMR)

En Arbejdsmiljørepræsentant skal først og fremmest stå til rådighed for sine kolleger. Kollegaerne skal kunne kontakte AMR enten telefonisk eller på arbejdspladsen.

AMO samarbejde for arbejdsledere

Arbejdslederen, der har den direkte ledelse af og tilsynet med arbejdet inden for arbejdsmiljøgruppens område, skal indgå i arbejdsmiljøgruppen. 

Arbejdsmiljø-organisationen

Arbejdsgiveren, de ansatte og arbejdsledere skal samarbejde om arbejdsmiljøet.

Tidligere blogindlæg

Syv Gode Råd om APV (Arbejdspladsvurdering)

Syv Gode Råd om APV (Arbejdspladsvurdering)

Syv Gode Råd om APV (Arbejdspladsvurdering) Forstå lovgivningen Det første skridt i en effektiv APV er at have en klar forståelse af de relevante love og regler. I Danmark er det et krav, at alle arbejdspladser gennemfører en APV, så sørg for at holde dig ajour med...

Besparelser i Arbejdstilsynet og nedlæggelse af arbejdsmiljøråd

Besparelser i Arbejdstilsynet og nedlæggelse af arbejdsmiljøråd

Besparelser i Arbejdstilsynet og nedlæggelse af arbejdsmiljørådI finansloven for 2024 står Arbejdstilsynet over for betydelige besparelser, som vil få konsekvenser for arbejdsmiljøindsatsen i Danmark. Regeringen har besluttet at reducere Arbejdstilsynets budget,...

AMO hjemmeopgave – Den praktiske opgave til arbejdsmiljøuddannelsen

AMO hjemmeopgave – Den praktiske opgave til arbejdsmiljøuddannelsen

AMO hjemmeopgaveDet er et krav for at blive uddannet AMR/leder på den 3 dages Lovpligtige Arbejdsmiljøuddannelse (AMO), at den praktiske opgave udføres. Forventninger til opgaveløsningen  Vi forventer, at du via din opgaveløsning gør dig nogle tanker og overvejelser i...

Har du spørgsmål?