”Jeg plejer at kunne tale med alle – men dér var jeg ved at miste pusten.”
Sådan beskrev pædagog Sanne et møde med en vred mor, der ikke mente, at hendes barn havde sovet nok i institutionen. Sanne har lige afsluttet sin lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse, da hun i dette forår blev valgt til arbejdsmiljørepræsentant i den institution, hvor hun har arbejdet i otte år.
”Jeg stod der med mine gummistøvler og beskidte fingre fra sandkassen, og alligevel føltes det som om jeg skulle være jurist, psykolog og konfliktmægler på én gang,” fortæller Sanne.
Episoden, hvor et barn blev vækket efter en kort lur på grund af institutionens rutine, kom frem under modulet om psykisk arbejdsmiljø på uddannelsen, da vi begyndte at tale om Arbejdstilsynets vejledning vedrørende uklare og modstridende krav.
”Det handler jo ikke bare om en lur – det handler om forventninger, kommunikation og grænser. Og det er dér, det bliver svært,” forklarer Sanne.
Et søvnskema og klare forventninger
På baggrund af Sannes oplevelse, men også flere andre uheldige episoder mellem pædagoger og forældre, blev arbejdsmiljøorganisationen og ledelsen i institutionen enige om at formulere en fælles søvnpolitik i huset. ”Jeg tror, vi havde bildt os ind, at det var lettere bare at tage det fra gang til gang. Men det er det ikke! Vi manglede en klar linje. Klar kommunikation. Både for os og for forældrene,” forklarer Sanne videre. I søvnpolitikken blev det derfor tydeligt forklaret, hvorfor nogle børn vækkes efter en vis tid – og hvordan det understøtter trivsel samt husets rutiner.
Uklare og modstridende krav er ikke blot en udfordring hos Sanne og hendes kollegaer.
Det er en af de faktorer, der er med til at skabe allermest mistrivsel ude i virksomheder. Det er ikke kun de krav og forventninger der er internt, kollega til kollega og leder til medarbejder. Men også de krav og forventninger der er mellem personale og borger, medarbejder og kunder, pædagoger og forældre og her er der altså også tale om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
➡️ Læs Arbejdstilsynets vejledning for Høje følelsesmæssige krav ⬅️
”Jeg følte mig overrumplet den dag, moren skældte mig ud. Og bagefter kunne jeg ikke lade det ligge. Det gik i kroppen. Jeg sov dårligt og følte mig utilstrækkelig. Det hele var faktisk lidt flovt. Jeg er jo ellers god til relationer,” fortæller Sanne videre.
Udover søvnpolitikken fik personalet derfor også værktøjer til, hvordan man taler med forældre, der er frustrerede – uden at tage kritikken med hjem og vende den indad.
Vi må ikke stå alene i konflikterne
Der er nu lavet en fast procedure i institutionen: Hvis en kollega oplever en ubehagelig forældresamtale, taler man altid med sin makker bagefter – og hvis det er nødvendigt, så kan lederen tage den videre dialog.
De nye værktøjer, søvnskemaer, viden om grænser og kommunikation og samtaler med kollegaer har gjort en kæmpe forskel forklarer Sanne: ”Det var ligesom at få lidt ilt i masken. Man kunne pludselig se det lidt udefra og mærke, at vi faktisk kan støtte hinanden i det her.”

En gang om måneden giver vi dig en ny case fra det virkelige arbejdsmiljøliv.
Via vores undervisning får vi unik adgang til branchespecifikke arbejdsmiljøproblemer fra branchefællesskaber tilsvarende din arbejdshverdag.
Vi deler gode idéer til løsninger, generelle anbefalinger og inspirerer dig til at tage fat i dit arbejdsmiljø.

Har I uklare og modstridende krav på arbejdspladsen?
Er uklare og modstridende krav et af de temaer, der bonner ud i jeres APV? Ønsker I at finde nye veje i at lave handlingsplan og handlinger der skaber mindre stress i hverdagen? Så kan I med fordel deltage i vores kursus om håndtering af uklare og modstridende krav.