Den svære samtale og MI-metoden
1 dags kursus
Oplever du til tider dårlig stemning på din arbejdsplads? Måske har du oplevet at nogen kommer til dig fordi de føler sig stressede, mistrives, er blevet talt dårligt til, nedgjort eller mobbet? Eller måske har du oplevet at der opstår misforståelser hvor dine kollegaer så opsøger dig som AMO/AL repræsentant. Her kan du måske få en følelse af at mangle værktøjer og teknikker, når du er nødsaget til at stille dig til rådighed og være støttepæl i de sårbare emner indenfor psykiske arbejdsmiljø – Hvis det er tilfældet, så er dette kursus noget for dig!
Indhold
Med udgangspunkt i din arbejdsplads og dine oplevelser, giver vi dig mulighed for at få indsigt i og gennemskue hvad der er på spil i en svær samtale. Vi ser på hvordan vi kan bruge MI-metoden, og hvordan man i sit arbejdsforhold som Arbejdsmiljø eller sikkerhedsrepræsentant kan komme svære spørgsmål i møde og håndtere følelsesmæssige udfordringer i samtale, men én der har brug for et øre og støtte.
Med fokus på det psykiske arbejdsmiljø vil der blive inddraget cases fra dagligdagen, så du lærer at lytte ind i svære situationer/følelser og du bliver introduceret til en evidensbaseret samtalemodel og MI metoden som redskab og løftestang i dit arbejde i AMO og AL.
Udbytte og Kompetenceløft
- Indsigt i den svære samtale og værktøjer til at håndtere disse i AMO og AL rollen
- Håndtere svære og følelsesmæssig og ambivalentfyldt samtale
- Introduktion til MI som metode og en konkret samtalemodel
- Får værktøjer til at lytte aktivt som samtaleansvarlig ind i svære emnet
- Kommunikere mere assertivt og passe på dig selv i AMO/AL rollen, uden at blive opslidt
Form
Dette kursus vil veksle mellem oplæg, dialog og øvelser. Der opfordres til at bidrage aktiv og i den forbindelse vil der blive sørget for et trygt og fortroligt rum, hvor du som deltager, får lejlighed til at udveksle erfaringer – vi vil arbejde med de konkrete dilemmaer og udfordringer som du som Arbejds- og miljø eller sikkerhedsrepræsentant går og slås med i relation til svære og komplekse problemstillinger, relateret til det psykisk arbejdsmiljø.
Målgruppe
Arbejdsmiljø- og sikkerhedsrepræsentant eller Arbejdsmiljø- tillids- og sikkerhedsrepræsentant samt Ledere der ønsker at blive bedre til at håndtere følelsesmæssige emner og få teknikker til at håndtere vigtige og ’den svære samtale’.
Relaterede kurser
Samtaleagent