APV – arbejdspladsvurdering
Optimer din virksomheds APV-proces med lethed og effektivitet. Arbejdspladsvurdering (APV) er afgørende for at identificere og løse arbejdsmiljøproblemer.
APV Pakker
APV Basis
Vi anbefaler denne pakke til virksomheder på op til 40 medarbejdere.
APV Standard
APV Pro
APV Premium Pro+
Med APV Premium Pro+ analysere vi jeres arbejdsmiljøproblemer grundigt i en rapport og udarbejder en handlingsplan.
Arbejdsmiljøgruppen tilbyder omfattende udvalg af APV-pakker, designet til at imødekomme forskellige behov og skabe en sikker og trivselsfremmende arbejdsplads. Uanset virksomhedens størrelse eller kompleksitet tilbyder vores pakker en professionel tilgang til arbejdspladsvurdering (APV) med fokus på at løse arbejdsmiljøproblemer. Vores skræddersyede APV-løsninger leder jer gennem en strømlinet analyse af arbejdsmiljøet, identificerer nøgleproblemer og hjælper med prioritering samt udarbejdelse af handlingsplaner.
Vores APV-pakker finder du nedenfor, hvor du nemt kan få et overblik over vores Basis, Standard, Pro, og Premium Pro+ løsninger. Fælles for dem er, at de understøtter en tryg og produktiv arbejdsplads med vores skræddersyede APV-løsninger.
På denne side finder du desuden et overblik over de tilkøb, der er til vores APV-pakker, samt generel information om arbejdspladsvurdering.
Vi er dedikerede til at styrke dit arbejdsmiljø og bidrage til din virksomheds succes.
Vi tilbyder følgende APV pakker
APV Basis
35 spørgsmål
Alt skal besvares
Standard
50+ spørgsmål
+3 spørgsmål
Op til 35
Op til 5
Pro
50+ spørgsmål
+6 spørgsmål
Op til 50
Op til 8
Premium Pro+
50+ spørgsmål
+6 spørgsmål
Op til 50
Op til 10
Dataindsamling og udvikling af spørgsmål
- Logisk og klar datastruktur
- God dialog og fast kontaktperson
- Organisationsdiagram
Udvikling og udsendelse af spørgeskema
- Virksomhedsspecifikke spørgsmål
- Afhængig af svarvilligheden
Dataindsamling og udvikling af spørgsmål
- Data kvalitet og kvantitet
- Pakkevalg/antal rapporter
Tilkøb*
Sprogversionering
Sprogversionering på engelsk og dansk (dansk er standard)
- Spørgeskema + Rapport: 10% af APV-pakkepris
Benchmark
Ekstra spørgsmål
Ekstra afdelinger
Ekstra brancher
Pulsmåling
Lederens APV
Fremlæggelse af APV resultat - Fysisk eller online
Fysisk: Efter aftale.
Ekstra procesmøder
Hotline
APV konsulenttimer udover tilbud
Fysisk: 1.150 kr. pr. time – derudover skal der tillægges kørsel.
Konsulenttimerne kan f.eks. bruges på ekstra procesmøder eller rådgivning efter behov.
Arbejdsplads-vurdering
Alle arbejdspladser skal lave APV. En arbejdspladsvurdering (APV) er en gennemgang af jeres arbejdsplads, der laves for at finde frem til de vigtigste arbejdsmiljøproblemer. Som en del af APV’en skal I ud fra de arbejdsmiljøproblemer, som I har identificeret, foretage en prioritering og herefter udarbejde en handlingsplan for, hvordan I vil løse hvert enkelt arbejdsmiljøproblem.
Hvad er en APV?
Formålet med APV´en er at finde de områder i jeres arbejdsmiljø, der kræver handling. Det kan være alt fra defekte kontorstole, problemer med belysningen og manglende hjælpemidler til arbejdsmiljøproblemer der kræver større investeringer for eksempel ventilationsanlæg eller kemikalieopbevaring, hvor der er brug for rådgivning fra eksperter.
Arbejdsgiveren har pligt til at sørge for at APV-processen bliver gennemført, derfor er det også vigtigt at arbejdsmiløorganisationens medlemmer giver arbejdsgiver og et eventuelt arbejdsmiljøudvalg besked, hvis der er arbejdsmiljøproblemer, som kræver ledelsens involvering. Arbejdsmiljøudvalget og arbejdsgiver kan vælge at uddelegere nogle af opgaverne som er relateret til løsningen af arbejdsmiljøproblemerne i APV´en. APV’en er lovpligtig og skal udarbejdes af alle arbejdspladser, der har ansatte.
APV´en skal udarbejdes skriftligt og kan opbevares både i papir- og elektronisk format. Den skal blot være tilgængelig for alle medarbejdere og ledelse, så alle kan se om, der bliver fuldt op på de arbejdsmiljøproblemer, der er blevet kortlagt ved APV undersøgelsen. De ansatte og arbejdsmiljøorganisationen skal inddrages i hele processen, og APV’en skal derfor underskrives af både arbejdsmiljørepræsentanten, arbejdslederen og arbejdsmiljøudvalget. Hvis virksomheden har et arbejdsmiljøudvalg skal den sendes til godkendelse. Når Arbejdstilsynet kommer på tilsynsbesøg kan de bede om at se APV´en, for at kontrollere at den lever op til kravene. det vil sige at APV´en er: tilgængelig for alle på arbejdspladsen.
APV´en skal fornyes minimum hvert 3. år, men ofte konstateres arbejdsmiljøproblemerne løbende og tilføjes til APV´en ligesom arbejdsmiljøproblemerne løses løbende.
APV skal være godkendt af arbejdsmiljøorganisationen og skal bestå af de 5 analysedele som Arbejdstilsynet beskriver som en del af APV-processen.
Sådan gennemfører du en APV
Arbejdstilsynets 5 krav til APV´en
- En kortlægning af arbejdsmiljøforholdene på arbejdspladsen. Hvor er der problemer? Hvem rammer de?
- En vurdering eller analyse af de problemer, som bliver opdaget. Hvad er det helt præcist, der er galt – og hvor alvorligt er problemet.
- En handlingsplan for arbejdsmiljøet, hvor opgaverne er prioriteret. Hvad er vigtigst at gøre hér og nu og hvad kan vente til de alvorligste problemer er løst?
- En plan for, hvordan der skal følges op. Hvordan skal problemerne løses? Får vi gjort, hvad vi aftaler? Og har det virket? Er problemet løst?
- En kortlægning af virksomhedens sygefravær. Er der forhold i virksomhedens arbejdsmiljø, der kan medvirke til fraværet? Læs mere om kortlægning