Bedre arbejdsmiljø med dialogbaseret APV

UNDEROVERSKRIFT

Du kender måske frustrationen ved at skulle udfylde et spørgeskema, hvor du ikke finder det retvisende, at svare ja eller nej. Hvis vi vil udtrykke os, så vi har optimale forudsætninger for at blive lyttet til og forstået korrekt, er der intet der kan erstatte at sidde overfor hinanden og tale sammen. Det er dette behov, som Dialogbaseret APV udfylder.

Dialogbaseret APV bliver i stigende grad anvendt som et nyttigt supplement til traditionelle spørgeskemavurderinger. Hvor de traditionelle vurderinger giver et hurtigt overblik over, hvor der er særlige udfordringer, der skal tages hånd om, kan en rundbordsdiskussion gøre det muligt at gå i dybden med disse udfordringer, og sikre at man forstår, hvad de nærmere bestemt består i, så man efterfølgende kan lave en skræddersyet og fyldestgørende handlingsplan.

Flere nuancer

“Den dialogbaserede APV åbner op for mange flere nuancer i forhold til den skriftlige APV…Når medarbejderne sidder og taler sammen, kommer de ofte i tanke om noget undervejs”, konstaterer Lene Lebeck. Lene Lebeck fra Projekthuset Lebeck samarbejder med ArbejdsmiljøGruppen om at tilbyde Dialogbaseret APV. Hun interviewer fortrinsvis grupper af 5-8 personer af gangen fra små og mellemstore virksomheder indenfor især håndværksbranchen, produktion og administration.

Samtidig finder man bedre frem til, hvor skoen virkelig trykker:

“Det kan godt være vi har en problemstilling, men er det egentlig et reelt problem, og hvad er konsekvensen, hvis det er et problem? Således kan vi begynde at prioritere de problemstillinger der kommer ind i APV`en.”

Resultater skaber tillid

Dialogbaseret APV kræver en kyndig ordstyrer, som sikrer at alle bliver hørt, og så vidt muligt tør tale frit. Man kender det fra en psykolog, der på grund af sin erfaring med klienter og mulighed for at være særlig upartisk kan opnå en fortrolighed, der gør det muligt at pege på, hvad der er særligt væsentligt for klienten at tage hånd om.

“Den første gang er altid lidt sværere”, anerkender Lebeck, “men når de så opdager, at de problemstillinger de påpeger, bliver der skrevet en handlingsplan på, og jeg følger op på om firmaet sørger for, at udføre handlingsplanen, så kommer tilliden”.

Lene Lebeck understreger desuden, at det er en fælles beslutning, hvad der bliver givet videre til ledelsen, og har man noget man gerne vil tale om èn til èn, har hun mulighed for at inkluderer det i  den samlede APV.

Dialogbaseret APV har således sin berettigelse, ligesom de traditionelle metoder har. Under kyndig vejledning giver kombinationen af spørgeskemaer, gruppediskussion og èn til èn samtaler et detaljeret overblik over, hvordan en virksomhed kan optimere arbejdsmiljøet til gavn for både medarbejdere, ledelse og bundlinje.