Hvor varmt må det være på arbejdspladsen?

I går kunne man i DR Nyheder hører om personale og patienter på Århus Universitetshospital, som sveder i sommervarmen, da der ikke er aircondition i bygningerne.
 
Sommervarmen er nok noget noget, som de fleste danskere i øjeblikket påvirket af, og tilbringer du dagene på et kontor eller en varm byggeplads, så har du måske overvejet, hvor varmt der egentlig må være før, at arbejdsgiver skal foretager ændringer på arbejdspladsen.

I følge arbejdsmiljøloven må “temperaturen under normale klima- og arbejdsforhold holdes på 20-22°C ved stillesiddende arbejde og må ikke overstige 25°C. Kan denne temperatur ikke holdes, selv ved normale udetemperaturer, bør det undersøges, hvad årsagen hertil kan være.” Så hvad gør I hvis temperaturen er forhøjet i sommermånederne og der måske ligefrem er hedebølge?

De 5 råd fra BFA Velfærd og Arbejdstilsynet

  1. Sørg for pauser – især hvis temperaturen er over 35 °C. Pauserne skal holdes i lokaler med lavere temperatur eller udendørs.
  2. Risikogrupper  (gravide, ældre og medarbejdere med hjerte- eller lungesygdomme) skal have længere pauser eller evt. fri
  3. Adgang til drikkevand
  4. Informér medarbejderne om hvordan de skal køle sig ned og undgå dehydrering
  5. Påklædning skal skærme for solen, hvis man arbejder ude og tøjet skal være let og åndbart.

Tidligere blogindlæg

Syv Gode Råd om APV (Arbejdspladsvurdering)

Syv Gode Råd om APV (Arbejdspladsvurdering)

Syv Gode Råd om APV (Arbejdspladsvurdering) Forstå lovgivningen Det første skridt i en effektiv APV er at have en klar forståelse af de relevante love og regler. I Danmark er det et krav, at alle arbejdspladser gennemfører en APV, så sørg for at holde dig ajour med...

Besparelser i Arbejdstilsynet og nedlæggelse af arbejdsmiljøråd

Besparelser i Arbejdstilsynet og nedlæggelse af arbejdsmiljøråd

Besparelser i Arbejdstilsynet og nedlæggelse af arbejdsmiljørådI finansloven for 2024 står Arbejdstilsynet over for betydelige besparelser, som vil få konsekvenser for arbejdsmiljøindsatsen i Danmark. Regeringen har besluttet at reducere Arbejdstilsynets budget,...

AMO hjemmeopgave – Den praktiske opgave til arbejdsmiljøuddannelsen

AMO hjemmeopgave – Den praktiske opgave til arbejdsmiljøuddannelsen

AMO hjemmeopgaveDet er et krav for at blive uddannet AMR/leder på den 3 dages Lovpligtige Arbejdsmiljøuddannelse (AMO), at den praktiske opgave udføres. Forventninger til opgaveløsningen  Vi forventer, at du via din opgaveløsning gør dig nogle tanker og overvejelser i...