Arbejdsmiljøkoordinator på en byggeplads

Det er højsæson for byggeprojekter og det summer af liv på byggepladserne rundt omkring i Danmark.

Hos Arbejdsmiljøgruppen afholder vi kurser om arbejdsmiljøkoordinatoruddannelsen året rundt. I den anledning kigger vi nærmer på, hvilken rolle arbejdsmiljøkoordinatoren har.

En arbejdsmiljøkoordinatoren skal sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø på vegne af bygherren, og har to funktioner under byggeprocessen:

Under projekteringen skal arbejdsmiljøkoordinatoren sørge for, at der udarbejdes en PSS ved større byggeprocesser, og at der er en god kommunikation mellem projekteringslederen og de øvrige projekterende.

Senere i byggeprocessen, når planlægningen af byggepladsen går i gang, skal arbejdsmiljøkoordinatoren sørger for, at de forskellige opgaver og arbejdsfaser bliver planlagt på en måde, der tager højde for sikkerheden og sundheden.

Desuden skal koordinatoren sørge for, at der er et godt samarbejde mellem entreprenørerne, og at PSS´en bliver ajourført undervejs i byggeprocessen. På større byggepladser skal arbejdsmiljøkoordinatoren også være fysisk tilstede på byggepladsen løbende. Det gælder ved opstarten, hvor der skal afholdes møde, og mindst hver 14. dag skal der foretages sikkerhedsrunderinger sammen med entreprenørerne på byggepladsen og afholde sikkerhedsmøder med entreprenørerne og arbejdsmiljøorganisationen.

Arbejdsmiljøkoordinatorens rolle og samarbejdspartnere skifter således undervejs i byggeprocessen, og det kan være to forskellige, der har ansvaret for de forskellige dele af processen:

  • Arbejdsmiljøkoordinatoren, der har ansvaret for projekteringsfasen, kaldes da koordinator (p)
  • Arbejdsmiljøkoordinatoren, der har ansvaret for byggepladsen kaldes koordinator (b)

Hvis du skal være arbejdsmiljøkoordinator og mangler den lovpligtige uddannelse, så kan du tilmelde dig kurset her.

Tidligere blogindlæg

Systematisk arbejdsmiljøarbejde

Systematisk arbejdsmiljøarbejde

Systematisk arbejdsmiljøarbejdeNy bekendtgørelse samler regler om APV og AMO og styrker det systematiske arbejdsmiljøarbejde En ny bekendtgørelse er trådt i kraft den 1. februar 2024 og samler reglerne om Arbejdspladsvurdering (APV) og Arbejdsmiljøorganisation (AMO)...

Kontorergonomi

Kontorergonomi

KontorergonomiLivet rundt om dit skrivebord Når du arbejder med din computer og er dybt koncentreret i det du arbejdermed, så er tankerne omkring dit eget helbred langt væk. Ofte kan man sidde lang tid uden at skifte arbejdsstillinger, rejse sig og foretage sig noget...

7 gode råd til arbejdsmiljørepræsentant og arbejdsleder

7 gode råd til arbejdsmiljørepræsentant og arbejdsleder

7 gode råd til den nye arbejdsmiljørepræsentant1. Tal med den forhenværende AMR eller arbejdsleder. 2. Få et overblik over arbejdsmiljøindsatser der hidtil været, og hvilke fremtidige initiativer, der står beskrevet i AMO´s handlingsplan. 3. AMOs struktur og opbygning...