Arbejdsmiljøorganisationens (AMO's) opgaver

Arbejdsmiljøorganisationen er virksomhedens vigtigste redskab til at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø.

Derfor skal arbejdsmiljøorganisationen medvirke i alle vigtige beslutninger om arbejdsmiljøet. Arbejdsmiljøorganisationen har flg. opgaver:

  • Medvirke til at udarbejde en arbejdspladsvurdering (APV)
  • Deltage i den årlige arbejdsmiljødrøftelse
  • Bidrage til, at årsager til arbejdsulykker og arbejdsbetingede sygdomme (erhvervssygdomme) bliver udredt og anmeldt til Arbejdstilsynet eller Arbejdsskadestyrelsen
  • Rådgives og høres, når virksomheden fx køber nye tekniske hjælpemidler eller bygger om
  • Medvirke til at sikre, at der gives oplæring i brugen af hjælpemidler og maskiner
  • Medvirke til at sikre, at alle nyansatte bliver orienteret om arbejdspladsens arbejdsmiljø, bl.a. diverse politikker inden for sundhed, mobning og stress
  • Holde sig orienteret om arbejdsmiljøet, herunder kravet om at blive orienteret om eventuelle besøg fra Arbejdstilsynet, og om der er afgivet påbud
  • Orientere og besvare spørgsmål om arbejdsmiljø.

 

Har I brug for en APV-undersøgelse eller arbejdsmiljøuddannelse til de ansvarlige i jeres AMO?

Så udfyld kontaktformularen nedenfor eller ring til os på 26333665.

 

Kontakt os