Arbejdsmiljødag 2025

Hvordan opnår vi trivsel gennem kommunikation?
På årets arbejdsmiljødag, dykker vi ned i “Hvordan vi taler om arbejdsmiljø”.

Du får:

  • Inspirerende input fra anerkendte oplægsholdere og workshopledere.
  • Praktiske værktøjer til at styrke kommunikation og arbejdsmiljø.
  • Mulighed for at netværke og dele erfaringer med andre fagpersoner.

Kom med, når vi torsdag den 15. maj 2025, slår dørene op for årets arbejdsmiljødag.

Tag din kollega under armen og deltag i en hel dag, hvor vi sætter fokus på, hvordan god kommunikation kan styrke trivsel på arbejdspladsen.

Vi inviterer til en inspirerende og engagerende arbejdsmiljødag, hvor fokus er på at styrke arbejdsmiljøet gennem kommunikation, samarbejde og trivsel. Dagen er designet til at give både fagligt input og praktiske værktøjer, som kan bruges direkte i hverdagen. 

Dagens program:

8.30 – 9.00: Vi starter dagen med en hyggelig morgenmad, hvor der er mulighed for at netværke og hilse på de andre deltagere.

9.00: Velkomst og præsentation af Arbejdsmiljøgruppen
Vi byder velkommen og giver en kort introduktion til ArbejdsmiljøGruppens arbejde og mål.

9.45: Foredrag – “Klap krokodillen” med Mikael Kamber
En inspirerende og tankevækkende start på dagen, hvor Mikael Kamber vil dele indsigt og værktøjer til, hvordan vi kan håndtere pressede situationer og skabe en mere positiv tilgang i arbejdsmiljøet.

10.45 – 11.00:  Tid til en kort pause, hvor der er mulighed for at få en kop kaffe og strække benene.

11.00: Workshops – Formiddag

1. Psykisk arbejdsmiljø og kommunikation i pressede situationer fra et AMO perspektiv v. Sara la Cour
2. Stressforebyggelse og arbejdsglæde gennem god kommunikation v. Mads Autrup
3. Dialog omkring APV v. Christian Hjort-Hansen
4. Effektiv kommunikation som redskab til konflikthåndtering v. Sanina Kürstein

13.00: Pause med lækker frokost og mulighed for at netværke yderligere.

14.00: Workshops – Eftermiddag

5. Kommunikation mellem ledelse og medarbejdere: Fra strategi til hverdag v. Sara la Cour
6. Feedbackkultur: Skab åben og positiv kommunikation v. Mads Autrup
7. Forebyg krænkelser gennem bedre kommunikation  v. Christian Hjort-Hansen
8. Kommunikation i strategisk arbejdsmiljøledelse v. Sanina Kürstein

16.00: Pause – En kort pause inden dagens afslutning.

16.15: Afslutning med bobler og “3 gode ting” med Mikael Kamber
Vi runder dagen af med et positivt og reflekterende indslag, hvor Mikael Kamber deler tre gode ting, vi kan tage med os fra dagen – både fagligt og personligt.

17.00: Tak for i dag!

Vi håber at se dig igen til vores næste konference eller på vores kurser rundt omkring i landet.

 

Vælg mellem 8 spændende workshops

Vi starter og slutter dagen med fælles oplæg fra Mikael Kamber, men derimellem er det op til dig, hvilke to workshops du vil deltage i – én om formiddagen og én om eftermiddagen.

Alle workshops er eksempler på, hvordan man kan arbejde med kommunikation i praksis.

Hver workshop foregår på dansk og består af en blanding mellem oplæg og deltagerinvolvering.

Formiddag

Psykisk arbejdsmiljø og kommunikation i pressede situationer fra et AMO perspektiv v. Sara la Cour

“Puha! Nu står vi her i den her pressede situation i det der fluffye landskab – det psykiske arbejdsmiljø – og hvad i alverden skal vi dog gribe ud efter? Åh, gid vi i AMO havde nogle metoder til at håndtere de her situationer!”

Kan du kende dig selv i følgende? Så kunne denne workshop godt være noget for dig. Med udgangspunkt i Arbejdsmiljølovens forebyggelsesprincipper får du redskaber til hvordan I kan hjælpe jer selv i jeres AMO i de pressede situationer.

Stressforebyggelse og arbejdsglæde gennem god kommunikation v. Mads Autrup

På denne formiddagsworkshop undersøger vi sammenhængen mellem stress og det liv, vi lever i vores organisationer. Samtidig kigger vi på rytmen og hastigheden i de mere private sider.
Du bliver klogere på hvordan din hjerne og dit nervesystem reagerer når du bliver presset – hvad du kan gøre selv og sammen med dine kollegaer – og hvorfor kommunikation er den helt store game changer for at lykkes på arbejdspladsen.

Dialog omkring APV v. Christian Hjort-Hansen

APV arbejdet er en central opgave og sidenhen et vigtigt arbejdsredskab for arbejdsmiljøorganisationen. Men for at kunne bruge jeres APV og dens resultater til noget fornuftigt, er der et stort behov for en både indledende og en efterfølgende dialog.

Et færdigkøbt spørgeskema kan ikke stå alene. I værste kan et sådant føre til, at centrale problemstillinger ikke bliver taget op, eller at man slet og ret kan komme til at spilde sin tid med noget, der ikke udgør et større problem. Dialog og APV hænger uløseligt sammen.

Effektiv kommunikation som redskab til konflikthåndtering v. Sanina Kürstein

Konflikter er ømt og svært håndteret tema på mange arbejdspladser. Mange ønsker sig en konfliktopløsende arbejdspladskultur hvor vi alle har fokus på at lykkes. Man skal helst ikke op af en konflikt trappe. Derimod skal vi finde måder at blive nede i på konflikttrappen og skabe den bedste dialog for alle.

På denne workshop vil vi dels få kommunikationsværktøjer til at få ro på os selv i konfliktsituationer og få metoder til hvordan man kan deeskalere dialoger, når situationen er svært eller spændt.

Eftermiddag

Kommunikation mellem ledelse og medarbejdere: Fra strategi til hverdag v. Sara la Cour

I har lige haft jeres årlige strategi møde i virksomheden. ”Mega godt møde! Ja, hold nu op, det bliver et spændende år!” – hører man sig selv sige med stor entusiasme inde i hovedet. Ja… og så går der en uge, en måned, et kvartal… og så sidder man der i hverdagen og tænker ”Hvor blev den der fine strategi af!”

Hvis du genkender dig selv i det her billede, så kom og bliv inspireret til hvordan I i jeres virksomhed kan flytte jeres gode intentioner til handling i hverdagen.

Feedbackkultur: Skab åben og positiv kommunikation v. Mads Autrup

Dialog er hovednøglen i vores evne til at løse arbejdsmiljø udfordringer og sikre en høj trivsel.
Hvis kommunikation er løsningen, hvad er så det nødvendige fundament for at sikre, at dialogen kan flyde frit og tillidsfuldt på en arbejdsplads?

Det spørgsmål skal vi sammen blive klogere på, på denne workshop, hvor vi undersøger psykologisk tryghed som forudsætning for åben dialog.

Vi får redskaber til, hvordan vi som organisation kan sikre balancen mellem tryghed i teamet – og modet til at udfordre hinanden og yde feeback når det er nødvendigt for opgaveløsningen.

Forebyg krænkelser gennem bedre kommunikation v. Christian Hjort-Hansen

Vi lever i et samfund, hvor vi ikke accepterer at blive nedgjort. Flere giver offentligt udtryk for at have været udsat for krænkelser, og det påvirker vores samfund. Det har ført til flere hadefulde sammenstød i den offentlige debat.

Virksomhederne er en del af samfundet og har sikkert ansat medarbejdere som af flere årsager ser forskelligt på, hvornår noget er en krænkelse. Den udfordring er virksomhederne nødt til imødegå proaktivt ved at have fokus på dialog og kommunikation. Hvis ikke der er fokus på den dialog, kan det føre til højt konfliktniveau og dårligt psykisk arbejdsmiljø for hele arbejdspladsen.

Kommunikation i strategisk arbejdsmiljøledelse v. Sanina Kürstein

I det bedste arbejdsmiljøarbejdet er hverdagsforankringen blot en lille tangent – en lille del af den almindelige hverdagsledelse. Alle ledere har ansvar for arbejdsmiljøet, som er vigtigt for tilknytning og fastholdelse af medarbejdere.

Et godt arbejdsmiljø er en del af den daglige ledelse, men mange ledere finder det udfordrende at arbejde med psykisk arbejdsmiljø. Når ledere ser, at arbejdsmiljøet understøtter den ønskede kultur, bliver strategisk arbejdsmiljøledelse mere relevant.

Kommunikation er et centralt værktøj til at skabe fælles fokus på et godt arbejdsmiljø.

Workshop-holdere:

Sara la Cour

Sara er arbejdsmiljørådgiver i Arbejdsmiljøgruppen ApS.

Hun holder workshops for jer i to vigtige emner:

Psykisk Arbejdsmiljø og Kommunikation i Pressede Situationer fra et AMO perspektiv
og
Kommunikation mellem ledelse og medarbejdere: Fra strategi til hverdag.

Christian Hjorth-Hansen

Christian er Senior arbejdsmiljørådgiver og han stræber efter at skabe et interaktivt og engagerende læringsmiljø, hvor I kan udforske emnerne og lære af hinandens erfaringer.

Han opfordrer til åben dialog, så I kan finde de bedste løsninger til at fremme kommunikation og trivsel på arbejdspladsen.

Sanina Kürstein

Sanina har 28+ års undervisnings-, rådgivnings- og proces-erfaring og mener, at mennesket skal være med i processer for at kunne bygge oven på deres gamle viden og forståelser, samt for at kunne gå med i nye forandringer.

Hun stræber efter at skabe et rum, hvor viden, erfaringer og bedst praksis kan deles.

Mads Autrup

Mads Autrup er konsulent i erhvervspsykologi og lederudvikling, foredragsholder indenfor forandring og følelser i organisationer, og ekspert i erhvervspsykologisk mindfulness.

Han understøtter lederes og organisationers evne til at navigere i den kompleksitet og forandring, som dominerer arbejdslivet i dag.

Mikael Kamber

Klap krokodillen

Et foredrag om at undgå unødvendige konflikter

Du får en indsprøjtning med inspiration og humor, når Mikael Kamber fortæller, hvorfor vi ofte taler, før vi tænker, og hvordan vi kan blive bedre til at styre vores automatreaktioner og undgå unødvendige konflikter.

Vidste du, at du har mere end én hjerne? At du ved siden af din tænkende hjerne bl.a. har en ”krokodillehjerne”, der styrer stor del af dit liv. Krokodillehjernen sørger automatisk for, at du trækker vejret, at dine negle gror, at du fordøjer din mad og mange andre praktiske ting.

3 gode ting

Et foredrag om en af verdens bedste vaner

3 gode ting er en vane, hvor du hver dag bemærker det, der gik godt. Mekanismen er, at du SER det, du ser EFTER. Dvs. når du bemærker de gode ting i hverdagen, vil de gode ting fylde mere og mere. Det handler ikke om at lukke øjnene for de negative ting, men om at skærpe blikket for alt det, der er værd at bygge på.

Foredraget er særdeles underholdende, og det tager samtidigt fat på nogle af livets store spørgsmål: Hvad er jeg taknemmelig for? Hvordan kan jeg håndtere modgang og modstand? Og hvad er meningen med det hele?

Se hvem der ellers deltager i årets Arbejdsmiljødag 2025

Tilmeld dig vores begivenhed på LinkedIn!

Praktiske oplysninger om Arbejdsmiljødag 2025

Konferencen afholdes torsdag den 15. maj 2025 kl. 08.30 – 17.00.

EARLY-BIRD pris:
3565 DKK. ekskl. moms.
Gældende i en begrænset periode

Konferencen afholdes på Hotel Hesselet, Christianslundsvej 119, 5800 Nyborg.

Konferencen inkluderer fuld forplejning.

Modtag et kursusbevis efter konferencen.

Kontakt os

Har du spørgsmål, eller vil du gerne vide mere om Arbejdsmiljødag 2025, er du meget velkommen til at kontakte os.

Mette Nygaard Nymand

Administrativ Leder & Uddannelses- og kursuskoordinator

Hovedtelefon: 26333665
E-mail: info@arbejdsmiljoegruppen.dk

Susanne Landsmann Jeppesen

Uddannelses- og kursuskoordinator

Hovedtelefon: 26333665
E-mail: info@arbejdsmiljoegruppen.dk