Arbejdsmiljødag 2025
Hvordan opnår vi trivsel gennem kommunikation?
På årets arbejdsmiljødag, dykkede vi ned i “Hvordan vi taler om arbejdsmiljø”.
Der var:
- Inspirerende input fra anerkendte oplægsholdere og workshopledere.
- Praktiske værktøjer til at styrke kommunikation og arbejdsmiljø.
- Mulighed for at netværke og dele erfaringer med andre fagpersoner.
Årets arbejdsmiljødag er afholdt med stor succes
Vi afholdte otte workshops på dagen, som vi nu udbyder som suppleringskurser, hvor formiddags-, og eftermiddags emnerne slåes sammen.
Kurserne afholdes som en en-dags workshop, hvor I får tid til at dykke helt ned i materialet og arbejde med eksempler fra jeres egen virksomhed.
Hver workshop foregår på dansk og består af en blanding mellem oplæg og deltagerinvolvering.
Workshops:
Sara la Cour: Psykisk arbejdsmiljø og kommunikation i pressede situationer fra et AMO perspektiv og Kommunikation mellem ledelse og medarbejdere: Fra strategi til hverdag
Mads Autrup: Stressforebyggelse og arbejdsglæde gennem god kommunikation og
Feedbackkultur: Skab åben og positiv kommunikation
Christian Hjort-Hansen: Dialog omkring APV og Forebyg krænkelser gennem bedre kommunikation
Sanina Kürstein: Effektiv kommunikation som redskab til konflikthåndtering og
Kommunikation i strategisk arbejdsmiljøledelse
Sara la Cour
Psykisk arbejdsmiljø og kommunikation i pressede situationer fra et AMO perspektiv
“Puha! Nu står vi her i den her pressede situation i det der fluffye landskab – det psykiske arbejdsmiljø – og hvad i alverden skal vi dog gribe ud efter? Åh, gid vi i AMO havde nogle metoder til at håndtere de her situationer!”
Kan du kende dig selv i følgende? Så kunne denne workshop godt være noget for dig. Med udgangspunkt i Arbejdsmiljølovens forebyggelsesprincipper får du redskaber til hvordan I kan hjælpe jer selv i jeres AMO i de pressede situationer.
Kommunikation mellem ledelse og medarbejdere: Fra strategi til hverdag
I har lige haft jeres årlige strategi møde i virksomheden. ”Mega godt møde! Ja, hold nu op, det bliver et spændende år!” – hører man sig selv sige med stor entusiasme inde i hovedet. Ja… og så går der en uge, en måned, et kvartal… og så sidder man der i hverdagen og tænker ”Hvor blev den der fine strategi af!”
Hvis du genkender dig selv i det her billede, så kom og bliv inspireret til hvordan I i jeres virksomhed kan flytte jeres gode intentioner til handling i hverdagen.
Mads Autrup
Stressforebyggelse og arbejdsglæde gennem god kommunikation
På denne formiddagsworkshop undersøger vi sammenhængen mellem stress og det liv, vi lever i vores organisationer. Samtidig kigger vi på rytmen og hastigheden i de mere private sider.
Du bliver klogere på hvordan din hjerne og dit nervesystem reagerer når du bliver presset – hvad du kan gøre selv og sammen med dine kollegaer – og hvorfor kommunikation er den helt store game changer for at lykkes på arbejdspladsen.
Feedbackkultur: Skab åben og positiv kommunikation
Dialog er hovednøglen i vores evne til at løse arbejdsmiljø udfordringer og sikre en høj trivsel.
Hvis kommunikation er løsningen, hvad er så det nødvendige fundament for at sikre, at dialogen kan flyde frit og tillidsfuldt på en arbejdsplads?
Det spørgsmål skal vi sammen blive klogere på, på denne workshop, hvor vi undersøger psykologisk tryghed som forudsætning for åben dialog.
Vi får redskaber til, hvordan vi som organisation kan sikre balancen mellem tryghed i teamet – og modet til at udfordre hinanden og yde feeback når det er nødvendigt for opgaveløsningen.
Christian Hjort-Hansen
Dialog omkring APV
APV arbejdet er en central opgave og sidenhen et vigtigt arbejdsredskab for arbejdsmiljøorganisationen. Men for at kunne bruge jeres APV og dens resultater til noget fornuftigt, er der et stort behov for en både indledende og en efterfølgende dialog.
Et færdigkøbt spørgeskema kan ikke stå alene. I værste kan et sådant føre til, at centrale problemstillinger ikke bliver taget op, eller at man slet og ret kan komme til at spilde sin tid med noget, der ikke udgør et større problem. Dialog og APV hænger uløseligt sammen.
Forebyg krænkelser gennem bedre kommunikation
Vi lever i et samfund, hvor vi ikke accepterer at blive nedgjort. Flere giver offentligt udtryk for at have været udsat for krænkelser, og det påvirker vores samfund. Det har ført til flere hadefulde sammenstød i den offentlige debat.
Virksomhederne er en del af samfundet og har sikkert ansat medarbejdere som af flere årsager ser forskelligt på, hvornår noget er en krænkelse. Den udfordring er virksomhederne nødt til imødegå proaktivt ved at have fokus på dialog og kommunikation. Hvis ikke der er fokus på den dialog, kan det føre til højt konfliktniveau og dårligt psykisk arbejdsmiljø for hele arbejdspladsen.
Sanina Kürstein
Effektiv kommunikation som redskab til konflikthåndtering
Konflikter er ømt og svært håndteret tema på mange arbejdspladser. Mange ønsker sig en konfliktopløsende arbejdspladskultur hvor vi alle har fokus på at lykkes. Man skal helst ikke op af en konflikt trappe. Derimod skal vi finde måder at blive nede i på konflikttrappen og skabe den bedste dialog for alle.
På denne workshop vil vi dels få kommunikationsværktøjer til at få ro på os selv i konfliktsituationer og få metoder til hvordan man kan deeskalere dialoger, når situationen er svært eller spændt.
Kommunikation i strategisk arbejdsmiljøledelse
I det bedste arbejdsmiljøarbejdet er hverdagsforankringen blot en lille tangent – en lille del af den almindelige hverdagsledelse. Alle ledere har ansvar for arbejdsmiljøet, som er vigtigt for tilknytning og fastholdelse af medarbejdere.
Et godt arbejdsmiljø er en del af den daglige ledelse, men mange ledere finder det udfordrende at arbejde med psykisk arbejdsmiljø. Når ledere ser, at arbejdsmiljøet understøtter den ønskede kultur, bliver strategisk arbejdsmiljøledelse mere relevant.
Kommunikation er et centralt værktøj til at skabe fælles fokus på et godt arbejdsmiljø.
Workshop-holdere:

Sara la Cour
Sara er arbejdsmiljørådgiver i Arbejdsmiljøgruppen ApS.
Hun holder workshops for jer i to vigtige emner:
Psykisk Arbejdsmiljø og Kommunikation i Pressede Situationer fra et AMO perspektiv
og
Kommunikation mellem ledelse og medarbejdere: Fra strategi til hverdag.

Christian Hjorth-Hansen
Christian er Senior arbejdsmiljørådgiver og han stræber efter at skabe et interaktivt og engagerende læringsmiljø, hvor I kan udforske emnerne og lære af hinandens erfaringer.
Han opfordrer til åben dialog, så I kan finde de bedste løsninger til at fremme kommunikation og trivsel på arbejdspladsen.

Sanina Kürstein
Sanina har 28+ års undervisnings-, rådgivnings- og proces-erfaring og mener, at mennesket skal være med i processer for at kunne bygge oven på deres gamle viden og forståelser, samt for at kunne gå med i nye forandringer.
Hun stræber efter at skabe et rum, hvor viden, erfaringer og bedst praksis kan deles.

Mads Autrup
Mads Autrup er konsulent i erhvervspsykologi og lederudvikling, foredragsholder indenfor forandring og følelser i organisationer, og ekspert i erhvervspsykologisk mindfulness.
Han understøtter lederes og organisationers evne til at navigere i den kompleksitet og forandring, som dominerer arbejdslivet i dag.
Kontakt os
Har du spørgsmål, eller vil du gerne vide mere om Arbejdsmiljødag 2025, er du meget velkommen til at kontakte os.

Mette Nygaard Nymand
Administrativ Leder & Uddannelses- og kursuskoordinator
Hovedtelefon: 26333665
E-mail: info@arbejdsmiljoegruppen.dk

Susanne Landsmann Jeppesen
Uddannelses- og kursuskoordinator
Hovedtelefon: 26333665
E-mail: info@arbejdsmiljoegruppen.dk