Anmeldelse af arbejdsskader
Arbejdsmiljøorganisationen medvirker i alle vigtige beslutninger om arbejdsmiljøet i virksomheden.
Hvem har pligt til at anmelde arbejdsskader?
Arbejdsgiveren har pligt til at anmelde en arbejdsbetingede ulykker, der medfører en dags sygefravær eller mere. Hvis du har været ude for en arbejdsulykke eller har mistanke om, at du har fået en sygdom på grund af dit arbejde, skal det anmeldes som en arbejdsskade. Alle har ret til at anmelde en arbejdsskade.
Hvis du er kommet til skade ved en ulykke i forbindelse med dit arbejde, skal du altid få din arbejdsgiver til at anmelde din skade som en arbejdsskade. Virksomheder og organisationer (arbejdsgivere) har pligt til at anmelde arbejdsulykker i det elektroniske anmeldesystem EASY på virk.dk.
Læger og tandlæger har pligt til at anmelde sygdomme, som kan skyldes borgerens arbejde (erhvervssygdomme) i anmeldesystemet, hvis arbejdsgiver ikke har anmeldt den. Hvis du har mistanke om, at en sygdom kan være opstået på grund af dit arbejde, skal du få din læge eller tandlæge til at anmelde sygdommen som en arbejdsskade (erhvervssygdom). Det gælder også, hvis arbejdet, der kan have gjort dig syg, ligger mange år tilbage eller du har arbejdet for mange forskellige arbejdsgivere.
Hvis du skal anmelde din egen eller andres arbejdsskader
I særlige situationer kan det være nødvendigt for dig at anmelde en arbejdsulykke eller en sygdom. Det kan for eksempel være, hvis:
- Arbejdsgiveren ikke ønsker at anmelde skaden
- Hvis virksomheden ikke eksisterer længere eller er gået konkurs
Hvor skal arbejdsulykken anmeldes?
Arbejdsulykker og erhvervssygdomme skal anmeldelse til:
- Arbejdstilsynet
- Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
- Virksomhedens interne statistik
Læger og tandlæger har pligt til at anmelde sygdomme, som kan skyldes borgerens arbejde (erhvervssygdomme) i anmeldesystemet ESS på virk.dk.
Læger og tandlæger skal være opmærksomme på, at arbejdsulykker som hovedregel skal anmeldes af din arbejdsgiver. Hvis man som læge eller tandlæge skal anmelde en arbejdsulykke på vegne af en borger, skal anmeldelsen udfyldes i det elektroniske anmeldesystem EASY.
Guide til at anmelde arbejdsskader
Guide til arbejdsgiver
Hvis en ansat ønsker at anmelde en arbejdsskade, skal det gøres via et skema, der kan rekvireres fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Sager om arbejdsulykker bliver som hovedregel behandlet i din arbejdsgivers forsikringsselskab, og i nogle tilfælde også hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Sager om erhvervssygdomme behandles altid i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Guide til foreninger
Hvis du vil rejse en erstatningssag, er det vigtigt, at du sikrer dig, at arbejdsulykken er anmeldt til din arbejdsgivers lovpligtige arbejdsskadeforsikring.
OBS! Foreninger og arbejdsgivere uden CVR-nummer kan ikke anmelde i EASY på nuværende tidspunkt, men skal bruge pdf-blanketten på denne side.
Guide til borgen eller arbejdsmiljørepræsentanten, der selv skal anmelde en arbejdsskade:
- Arbejdsulykker kan anmeldes af borgeren i det elektroniske anmeldesystem EASY på virk.dk
- Erhvervssygdomme kan anmeldes af borgeren ved at bruge: Blanket til anmeldelse af erhvervssygdomme.
Guide til fagforbund, læger og tandlæger
- Arbejdsulykker kan anmeldes af fagforbund, læger eller andre, som vil anmelde på vegne af en borger i det elektroniske anmeldesystem EASY på virk.dk.
- Erhvervssygdomme, kan anmeldes af fagforbund eller en anden repræsentantfor borgeren via anmeldesystemet ESS på Virk.dk
Anmeldelse skal ske inden 9 dage via EASY. Der er kun elektronisk anmeldelse via EASY.
Når arbejdsskaden anmeldes til AES, får du senest efter fem dage et brev om, at vi har modtaget anmeldelsen og vil behandle sagen.