Strategisk ledelse af arbejdsmiljø
Der er mange ressourcer som ligger latent gemt i arbejdsmiljøet.
Det gode arbejdsmiljø kan:
- Skabe en mere effektiv og smidigt samarbejdende arbejdsplads.
- Tiltrækker nye medarbejdere
- Styrker medarbejderes tilknytning til arbejdspladsen, så de bliver og ikke forlader arbejdspladsen.
Når du er leder, har du et ansvar i arbejdsmiljøet på din arbejdsplads. Hvad enten du er en del af arbejdsmiljøorganisationen eller ej.
Arbejdsmiljøet bør være en lille del af alt ledelsesarbejde. Når lederen planlægger arbejdet, planlægges også belastningerne i arbejde. Da meget planlægning og ledelse er distribueret i moderne organisationer, er en af de måder lederen reelt set kan have tydelig fornemmelse for og bedrive reel strategisk ledelse, er ved at være optaget af arbejdsmiljøet på arbejdspladsen.
Der er flere strategiske tiltag lederen kan tage:
- Den årlige arbejdsmiljødrøftelse kan bruges som et strategisk værktøj.
- Man kan have en vision og en fælles drøftelse af hvilken kultur man ønsker sig på arbejdspladsen. (At lede visionært er er di øvrigt evidens for).
- Trivselssamtaler
- Strategiske arbejdsmiljømål for hele eller dele af arbejdspladsen
- ROI er f.eks. 2,1 ifgl. CO, DI og Lederne 2012.
Få større viden, nye måder at nærme sig arbejdsmiljøarbejdet og nye værktøjer til at lede jeres arbejdsmiljø.
Varighed:
6 timer
Relaterede kurser
AMO Brush Up-kursus
AMK Brush Up-kursus
Genopfrisk regler og god praksis vedrørende bygherreområdet og arbejdsmiljøkoordinatorarbejdet.
For at deltage i dette kursus, skal du tidligere have gennemført den obligatoriske 5 dages koordinatoruddannelse.